Biała śmierć w postaci cukru – jak żyć z cukrzycą?

Cukier szkodzi. Ciężko dziś się z tym nie zgodzić. Stosowany jest zbyt często i w za dużych ilościach. Nasze dzienne zapotrzebowanie wynosi niespełna 5 łyżeczek – a tę ilość najczęściej zjadamy wraz z owocami i warzywami, w których także nie brakuje cukru. Główną przyczyną otyłości i cukrzycy jest niestety krystaliczny produkt, bez którego większość z nas nie wyobraża sobie życia.

Cukrzyca i cukier nierozerwalne połączenie

Posłodzona kawa, herbata, jak i nawet domowe ciasto to prosta droga do cukrzycy. To niebezpieczna choroba, szczególnie wtedy, gdy o niej nie wiemy i kiedy następuje atak, nie jesteśmy w stanie zareagować. Nieleczona i niekontrolowana cukrzyca zabija. Wciąż zbyt mało osób zdaje sobie z tego sprawę.

Cukier dostarcza nam tak zwanych pustych kalorii, które nie są źródłem energii, nie zawierają witamin i minerałów. Jedyną zaletą cukru jest jego smak. Światowa Organizacja Zdrowia określiła zapotrzebowanie na cukry na poziomie 10% całodziennego zapotrzebowania energetycznego. Nadmierne spożywanie słodyczy prowadzi do zaburzeń gospodarki cholesterolowej, miażdżycy, próchnicy zębów, otyłości. Najtrudniej jest kontrolować spożywane ilości cukru, gdy jemy produkty przetworzone, np. ketchup, dżemy, owocowe serki. 1/3 łyżki ketchupu to cukier. Czas zmienić przyzwyczajenia i wybrać nieco mniej szkodliwą opcję dla naszego zdrowia.

Zamienniki cukru, które pomogą Ci zadbać o zdrowie

Na pierwszym miejscu wśród zamienników stoi miód. Naturalny, prawdziwy miód pszczeli działa antybakteryjnie, przeciwgrzybiczo i przeciwwirusowo. To dlatego herbata z miodem leczy. Miód dostarcza nam również wapń, magnez, żelazo, potas oraz witaminy, kwas foliowy i biotynę – co prawda indeks glikemiczny nie wskazuje na wyłącznie zdrowe właściwości miodu, to mimo wszystko jest to lepszy zamiennik cukru. Pamiętajmy, by nie podgrzewać miodu do temperatury wyższej niż 40 st. C., wtedy traci on swoje dobroczynne właściwości i pozostaje tylko cukrem. Cukrzycy powinni szczególnie uważać na wszystkie substancje słodzące.

Z kolejną propozycją zamiany cukru na coś nieco zdrowszego przychodzi nam ksylitol, czyli tak zwany brązowy cukier, który zawiera aż 40% mniej kalorii niż jego biały odpowiednik. Ma niski indeks glikemiczny, czyli nie wpływa na gwałtowne podwyższenie glukozy we krwi. Zapobiega również powstawaniu próchnicy zębów! Ma tylko jeden mankament – jeśli spożyjemy zbyt dużo Ksylitolu, możemy wywołać efekt przeczyszczający.

Stewia to roślina pochodząca z Ameryki Południowej. Jej liście są wyjątkowo słodkie – i to one stanowią główny słodzik dla diabetyków i odchudzających się. To naturalny, znacznie słodszy zamiennik cukru. Nie traci właściwości mimo wysokich temperatur, dlatego świetnie nadaje się jako dodatek do ciast i jako słodzik do herbat.

Więc jak żyć z cukrzycą?

Odstawienie białego cukru to podstawa życia z cukrzycą. Oprócz tego diabetycy powinni być w stałym kontakcie z lekarzem prowadzącym. Oferta leków dla diabetyków jest bardzo bogata, samodzielne próby leczenia z pewnością nie przyniosą pożądanych efektów. Odpowiednio wprowadzone leczenie wraz ze zmianą diety to droga do szczęśliwego i harmonijnego życia. Nie lekceważcie najdrobniejszych sygnałów swojego ciała. Badajcie cukier i kontrolujcie masę ciała, by odgonić od siebie możliwość zachorowania na cukrzycę.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*